Restauratie MGA MkII uit 1962

Behoudens dus enkele kleine ingrepen (lekke brandstofleiding en een vastgeroeste vervroeging van de ontsteking) hebben we in 2010 heerlijk en met veel plezier zo’n 1000 mijl gereden.

 

Een grote wens was de auto te voorzien van een motor waarmee hij oorspronkelijk uitgerust was, een 1622 krachtbron! Kost wel even zoeken maar laat er nu op internet ergens op de Lunenburgerheide in Duitsland zo’n motor staan, geen voor Hanomag vervaardigde maar een echte MGA 1622.

 

Bij demontage en inspectie van het recentelijk aangeschafte motorblok bleek het blok nog in de oorspronkelijke staat met weliswaar slechte zuigers zodat revisie tot de mogelijkheden behoorde. Na veel zoeken hebben we in Luxemburg 4 nieuwe hoog compressie Hepolite zuigers vinden. De nokkenas vertoonde pitting dus die is ook gelijk maar vervangen door een ‘’rally nokkenas’’ hebben we nu een fantastisch blok.

 

Nu we toch bezig waren is gelijk besloten een MGB overdrive versnellingsbak te monteren hetgeen wel  een correctie aan het chassis en de tunnel tot gevolg had ook dit ziet er gelikt uit. Bij de cardanasverbinding moest een adaptor gemonteerd om het lengte verschil van de versnellingsbak op te vangen en ook dat is goed gelukt.

 

Vanzelfsprekend zijn de verlichting/kabelboom de voorwiel ophanging, het remsysteem het brandstofsysteem met de Weber carburator etc onder handen genomen ( zie foto’s) Met andere woorden op de revisie van de carrosserie na, die voor volgend jaar 2012 gepland is, staat er een speciale MGA die steeds beter wordt.