Restauratie MGA MkII uit 1962

Dit jaar stond in het teken van herstel van de carrosserie, van het plaatwerk dus.

 

Nadat we in de zomer van 2011 weer heerlijk gereden hebben zijn we in de herfst gestart met het verwijderen van de bestaande lak, een karwei dat meer tijd in beslag genomen heeft dan gedacht. Met een pendelschuurmachine en selectief werken met een afbijtmiddel is de gehele auto onderhanden genomen tot op het blanke staal, hetgeen hier en daar vanzelfsprekend ook de nodige roest, polyester en plamuur opgeleverd heeft, zoals in Amerika gewoon is.

 

Aangezien de dorpels binnen en buiten zo slecht waren is er gekozen om de voor en achterkant als losse delen te laten behandelen. De spatborden en andere plaatdelen, waaronder de voor en achterkant zijn vervolgens gedemonteerd en op transport gesteld om te laten stralen in Almelo bij Staal en spuitbedrijf Twente. Om oxidatie van het nu blanke staal te voorkomen zijn de onderdelen meteen in een 2k epoxiprimer gespoten. Ook hier kwamen nog een paar kleine verrassingen naar voren. Want we waren er ondertussen wel achter gekomen dat onze MGA niet ongeschonden de Amerikaanse wegen verlaten heeft. Met name de neus vertoonde de nodige herstelreparaties, vakkundig op de Amerikaans manier weggewerkt met 12 mm plamuur.

 

Nam het verwijderen van de lak meer tijd in beslag dan gedacht , het weer op orde en tevredenheid brengen van de carrosserie was een project op zich. Van de uit Engeland nieuw aangeschafte onderdelen zoals o.a. de F sectie (onderdorpel met a en b zuil) paste geen bal. Vanaf nu werden het ‘’kleermakers’’ werkzaamheden, waarschijnlijk dezelfde werkzaamheden als ooit uitgevoerd in Abindon ? en dan hebben we het niet alleen over het plaatwerk. Wat te denken van de bouten en moeren. Het pasmaken en afhangen van de aluminium deuren nam zoals van een MGA bekend is zeer veel tijd. Wanneer er een gedeelte tot tevredenheid afgewerkt was werd om het tegen ons klimaat te beschermen weer keurig in de coating.

 

Uiteindelijk is het toch mooi gelukt de automobiel in zo’n staat te krijgen dat hij strak gemaakt kan worden. Daarvoor hebben we contact gezocht met de firma Autoschade Efdé in Borne die, als alles volgens plan verloopt, eind februari 2013 de auto ongeschonden en in een perfecte staat af gaat leveren om vervolgens afgebouwd te kunnen worden.