Restauratie MGA MkII uit 1962

 

Onixx

Voor de afstelling van de carburateur was er al een AFR meter, lambdasonde in de uitlaat gemonteerd. Hiermee was de carburateur redelijk goed af te stellen niet alleen stationair maar ook tijdens acceleratie en onder belasting.

Omdat het geen standaard motor is kan je geen standaard ontsteking gebruiken, vandaar dat er een 123Tune is gebruikt, deze is ook op de motor afgesteld. er is een verwachte conservatieve curve gebruikt die tijdens het lopen en rijden van de auto is aangepast.

Wij op een nagenoeg droge middag op naar Onixx in Lichtenvoorde, waar we en afspraak gemaakt hadden, om aldaar op de rollenbank te kijken of we op al onze vragen antwoord konden krijgen.

Enthousiast zijn we bij Onixx ontvangen in wat je beter een laboratorium kunt noemen dan een testshop. Interessante ambiance! Tussen de nog te testen Porsches door is de A op de rollenbank gezet is stevig van voor en achter geschoord en gestart om maar eens te kijken hoe de vlag er voor hangt! Niet om het maximale vermogen te krijgen en de auto te tunen maar om zeker te zijn dat het motorische gedeelte van de auto goed functioneert. 

Na een aantal runs op de testbank en de nodige aanpassingen van de carburateur was de ontsteking aan de beurt. Deze bleek gelukkig redelijk goed te staan. Uiteindelijk is de laatste run gemaakt met de curve die hier te zien is. Ik weet nu zeker dat de motor niet pingelt, mooi loopt onderin de toeren en dat de verbranding goed is. Niet te rijk en niet te arm in elke situatie.

Taxatie door Huib Adolfs